گردشگری در ایران

به وبلاگ گردشگری در ایران خوش آمدید

گردشگری در ایران

به وبلاگ گردشگری در ایران خوش آمدید

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۸
آبان


قمصر شهری زیبا و سرسبز واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان است .سرای خاتون یکی از خانه های دیدنی در منطقه قمصر کاشان است که با معماری چشم نواز و پیچیدگی های حیرت انگیز خود، اثری ماندگار و زیبا در کنار بوستان های گل محمدی شهر گل و گلاب پدید آورده است که همه ساله با فرا رسیدن فصل گلابگیری پذیرای قریب به دو میلیون گردشگر است.

سرای خاتون قمصر ، بنایی با تلفیق معماری های اسلامی و اصیل ایرانی، میراثی است که در تاریخ و خاطره مردم ایران اسلامی خواهد ماند.چند سالی بیشتر از احداث این بنای به یادگار ماندنی، نمی گذرد و در حال حاضر نیز مراحل ثبت خود را به عنوان یک اثر ملی می گذراند تا مانند سایر خانه های تاریخی منطقه کاشان بر دامان کویری این سامان به یادگار بماند.

بناهای جدید در دهه های اخیر با اصول سنتی و فرهنگ ایرانی متناسب نبوده و غیرماندگار است؛ اما پدید آوردن بناهابی با تلفیق دانش روز و جلوه های سنتی ایرانی و اسلامی نیاز انسان های عصر حاضر است.در این بنای مقاوم و زیبا از سازه های مدرن، فولاد و بتن آرمه استفاده شده و ترکیبی از معماری های اصیل ایرانی، مناظر چشم نوازی در سقف، ایوان و اتاق ها ایجاد کرده است.

photo_2015-08-01_19-50-00

04

32295335

photo_2015-08-01_19-50-41

درباره سبک های معماری به کار رفته در این بنا باید گفت: سر در سرداب این خانه به شیوه خانه تاریخی استاد ‘ پیرنیا ‘ ، به شیوه منحصر به فردی با ضخامت پوسته پیازی، گچبری شده است.اطراف حوضخانه صفحه هایی وجود دارد که برای نشیمن استفاده می شود که در این میان صفحه شاه نشین در مقابل درب چوبی با گره درودگری و سقف مقرنس کاری شده در مرکز، جلوه زیبایی به محوطه زیرزمینی بخشیده است.

هریک از اتاق ها نیز با عنوان مشخصی طراحی شده، اتاق موسیقی به شیوه عمارت عالی قاپوی اصفهان در سقف، تنگبری شده و اتاق آیینه با ظرافت خاصی از بنای ‘ شاه چراغ ‘ شیراز الگو برداری شده است.در سقف این اتاق، ۱۲ دایره تعبیه شده که هر یک با ۱۲ قطعه فیروزه و به تعداد حروف ابجد نام صاحب بنا تزیین شده است.دو پیش بخاری در دو طبقه این بنا قرار گرفته که با طرح کلاه سربازان صفوی طراحی شده و با گچبری هایی به سبک قاجاری کاشانی زینت داده شده است.درب های این سرا و ورودی آن به سبک سنتی دارای کلون و هشتی بوده، در نماسازی از کاهگل و نقاشی اصیل ایرانی و در تزیینات نیز مقرنس کاری، گره سازی، رسمی بندی و سبک های معماری دوره های مختلف ایرانی و اسلامی به کار رفته است.این بنا در سال ۱۳۸۰ به اتمام رسیده است و هزینه ساخت آن هشت میلیارد ریال بیان شده است.

re%2002

05

11

این اثر قدمت تاریخی ندارد و از معدود آثاری است که به دلیل معماری تلفیقی بی نظیر به کار رفته در آن، پدیده ای ارزشمند در هنر معماری ایرانی بشمار می رود.این بنا موزه و نمایشگاهی از معماری اصیل ایرانی، بوده و حاصل زحمت و تجربه ارزشمند استادان خبره معماری می باشد.

در این خانه ۲۰۰نوع هنر به‌کار رفته و هنرمندانی چون استاد بنی علی با هنر آینه کاری‌اش، استاد مطیفی فرد با هنر گچ‌بری، استاد شبانی در هنر نقاشی، استاد ارس با هنر لایه چینی و استاد شعبانی در هنر کاشی‌کاری در سرای خاتون هنرنمایی کرده‌اند و هر کدام چندین نفر زیرمجموعه نیز داشته‌اند. این گروه همگی زیر نظر استاد حلی – از معماران برجسته و به حقیقت از سرمایه‌های کاشان و ایران – نقشی بزرگ خلق کردند و اثری ماندگار از خود به‌جای گذاشتند چرا که این جمع در این خانه نه به‌عنوان استادانی مزدبگیر، بلکه با یک حس درونی و عشق و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر نقش آفریدند و این حال دل آنهاست که مخاطب را با دیدن این اثر، واله و شیدا می‌کند.

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


مشهد که پایتخت مذهبی ایران به شمار می رود از وجود مبارک حضرت امام رضا (ع) بهره می برد. به همین علت سالانه گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این شهر بزرگ و پر جمعیت بازدید می کنند. همین عامل سبب شده تا علاوه بر این که از این شهر استفاده مذهبی شود در جنبه های گردشگری نیز نمود هایی داشته باشد. به مرور گذشت زمان این شهر بیشتر از پیش از غالب مذهبی خود خارج شد و جنبه های گردشگری نیز به خود گرفت. اماکن گردشگری زیادی نیز در این شهر موجود می باشد که در میان آن ها اماکن تاریخی نیز به وفور یافت می شود. در این مطلب دیدنی های گردشگری مشهد را با هم مرور میکنیم.
آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی
این آرامگاه که متعلق به حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی می باشد در باغی قرار دارد که در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد جای دارد. ساختمان فعلی آرامگاه از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش الهام گرفته است.

ir2511

نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی می‌باشد. بخش فوقانی بنا بصورت مجوف و توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوه اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در قسمت هایی نیز شاهد آثار زیبای فریدون صدیقی هستیم که بیشتر به روایت داستان های شاهنامه پرداخته است.
موزه آرامگاه نادری
در آرامگاه نادر شاه افشار و در قسمت اصلی آن موزه ای با عنوان نادری جای گرفته که شامل دو تالار می باشد و به معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه می پردازد. چشم‌انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرانی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است. این مجسمه نماد اصلی این موزه می باشد.

ir2511-1
تالار شماره ۱: این تالار به انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،‌ وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر یک بیت شعر طلاکوب شده است. این شمشیر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده است. این تالار یکی از پربازدید ترین قسمت های مجموعه است.
تالار شماره ۲: این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است. اما این تالار هنوز نتوانسته است به اندازه تالارر شماره ۱ جذابیتی را برای بازدید کنندگان به ارمغان بیاورد.
بقعه پیر پالاندوز
نام اصلی پیر پالاندوز شیخ محمد عارف کارندهی است که در سده دهم هجری زندگی می کرده در نزدیکی مشهد در روستایی به نام کارنده یا کارده عیش خود را با پالاندوزی می گذرانده است. او در خط ثلث نیز تبحر فراوان داشت و امروزه بخش هایی از یک قرآن که با خط این عارف وارسته نوشته شده است باقی است. این بقعه برای دوست دارانش ارزشمند است.

ir2511-2
امام زاده سید محمد (گنبد خشتی)
در یکی از گذرهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان بنای تاریخی مذهبی موسوم به «گنبد خشتی» قرار دارد. این بنا مدفن «سلطان غیاث ‌الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. بر روی سنگ مزارش این چنین کتیبه شده: « مرتضی، اعظم سلطان النقباء، غیاث‌الدنیا والدین، امیر سلطان محمد بن سلطان النقباء بدرالمله والدین طاهر…» و در ادامه تاریخ وفاتش ماه رمضان المبارک سال ۸۳۲ ه.ق آمده است. از این امام زاده حتما بازدید کنید.

ir2511-3
الماس شرق
در میان بزرگ ترین ساختمان های مشهد نام الماس شرق معروف است. زیر بنای این سازه در حدود ۶۵۰۰ متر مربع و در ۵ طبقه بنا شده است. در مجاورت این سازه پارکینگ ۵ طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود ۲۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است. این سازه علاوه بر ۱۲۱۰ واحد تجاری دارای فضا های جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه، رستوران ملل court food، فضای استراحت مراجعین، مرکز فوریت های پزشکی، مراکز اداری، بانکی و پست و سرویس و فضای بازی کودکان می باشد. این مرکز مناسب ترین مرکز خرید مشهد است.

ir2511-4
مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی آلتون
یکی از بزرگترین و عظیم ترین ساختمان های کشور در مشهد مقدس واقع شده که آلتون نام دارد. برج آلتون در یک مجموعه دیدنی تجاری، اداری و فضای قابل توجه پارک خودرو با عنوان بلندترین پارکینگ طبقاتی کشور نظر هر شهروند و زائر و مسافری که برای تفرج و خرید به خیابان دانشگاه قدم می گذارد را به خود جلب می نماید. جالب است از این برج بازدید کنید تا پشیمان نشوید.

ir2511-5
بازار رضا (علیه السلام)
بازار رضا یکی از قدیمی ترین بازار های مشهد است. این بازار در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) واقع شده و از مهم ترین مراکز خرید زوار است. این بازار در دو طبقه احداث شده است. در طبقه دوم آن کـارگـاه هـای کـوچـک صـنـایـع دستی، طلاکاری و فیروزه تراشی و گلدوزی ایجاد شده است. این بازار حتما معرف حضور شما می باشد.

ir2511-6
مجتمع تجاری پروما
این مجتمع در بلوار فردوسی جنب میدان جانباز واقع شده است. مجتمع تجاری پروما یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری مشهد است و دارای قسمت های مختلف تجاری و تفریحی می باشد. این مجتمع دارای قسمت هایی از جمله سوپر مارکت، قنادی، البسه و پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، انواع لوازم آشپزخانه و صنایع دستی می باشد تا بتواند نیاز تمامی گردشگران را برطرف نماید.

ir2511-7
مجتمع تجاری زیست خاور
این مجتمع اولین مرکز تجاری به صورت برج در مشهد است که در زمره بهترین های ایران قرار می گیرد. این مجتمع هر روزه مورد بازدید هزاران زائر و توریست قرار می گیرد. این مجتمع با تلفیقی زیبا از هنر معماری ایرانی و اروپایی و با سقف و گچبری های بی نظیر و منحصر به فرد بنا گردیده است. مجتمع دارای پله برقی و آسانسورهای نفر بر حمل بار برای کلیه طبقات می باشد. حتما در سفر خود از زیست خاور بازدید کنید.

ir2511-8
روستای ییلاقی جاغرق
در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه روستایی به نام جاغرق موجود است که توسط روستا های عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز محدود شده است. جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد. اقامت ‌گاه های موقت و رستوران هایی نیز در حاشیه رودخانه یا به صورت جزیره در بخش های مختلف دره احداث شده که در فصل تابستان محلی مناسب را برای استراحت و تفریح گردشگران و دوستداران طبیعت مهیا کرده است. اگر به دنبال طبیعت ناب هستید بازدید از این روستا را
تور مشهد فراموش نکنید.

ir2511-9
روستای تاریخی پاژ
در پانزده کیلومتری شمال شهر مشهد در تقاطع جاده کارده به کلات نادری روستای پاژ قرار دارد که بر اساس متون تاریخی و ادبی بر جای مانده این روستا زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
روستای فعلی پاژ دارای ۸۰۰ هکتار مساحت است که از مجموع آن حدودا ۴ هکتار به بخش مسکونی اختصاص یافته است. بخشی از فضای مسکونی روستا در میان آن و بقیه بر روی تپه ‌ای موسوم به قلعه بلند مکانی که بنظر می‌رسد در گذشته محل اصلی و هسته مرکزی دهکده پاژ بوده قرار دارد زیرا پیرامون آن تا چندی قبل خندقی وجود داشت که جهت ممانعت از پیشروی مهاجمین آن را پر از آب می‌ نموده‌ اند. بجز تپه موجود در فاصله تقریبی پانصد متر از پشته اولیه بلند دیگری نمایان است که در نزد اهالی به قلعه کهنه پاژ معروف است. سفال های رنگارنگ و لعابدار پارکنده بر روی این بلندی نشانه ای از تداوم مدنیت پاژ در سدهای اولیه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است. تاریخ دوستان قطعا از
دیدنی های مشهد در این روستا خوششان خواهد آمد.

ir2511-10
گنبد هارونیه
توس قدیم اثری از خود به جا نگذاشته است و تنها اثر بر جای مانده از توس قدیم بنای آجری است معروف به گنبد هارونیه که در دهه های اخیر به همت انجمن آثار ملی و میراث فرهنگی خراسان مرمت و باز سازی شده است. مردم این بنا را زندان هارونیه می نامند. این بنا مشتمل بر یک فضای وسیع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود ۲۵ متر و وسعت ۱۲*۱۲ متر است. در انتهای بنا سه حجره با اتاقک با تزئیناتی شامل گچبری قرار دارند. تزئینات خارجی آن منحصر به قاب های عمودی و ستون نما های طرفین ورودی می باشد که آن را در لیست دیدنی ترین های مشهد قرار داده است.

ir2511-11

باغ وحش وکیل آباد

اگر به حیوانات علاقه دارید پس با ما باشید. در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارک جنگلی وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد. این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلف است. حتما از این مکان بازدید کنید.

dsc02572-3204866521

پارک کوه سنگی

این تفرجگاه زیبای شهر مشهد در تابستان جاری با پذیرش حجم انبوه گردشگر، پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی، رتبه سوم حضور مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داد.

Image173429

کوه سنگی یکی از قدیمی ترین و خاطره انگیز ترین گردشگاه های مشهد است که به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می شود و در کنار رشته کوه های جنوبی مشهد واقع شده است.

طرح بزرگ توسعه مجموعه تفریحی گردشگری کوهسنگی در حالی در حال انجام است که هم اکنون این مجموعه در مجاورت بافت شهری قرار گرفته است و بخشی از جاده کمربندی مشهد که جاده آسیایی نیز نامیده می شود، از کنار اراضی آن می گذرد.

طرقبه

طرقبه یکی دیگر از گردشگاه ها بزرگ و طبیعی مشهد است که از غرب به کوه های بینالود و از شمال به کوه تخت رستم محدود می شود. وجود چشمه سار ها و درختان فراوان آن را به صورت نقطه ای بسیار خوش آب و هوا و تفریحی مشهد تبدیل نموده است. این منطقه ییلاقی دارای تابستان هایی با آب و هوای دلپذیر و مطبوع است.

25016140

منطقه ییلاقی شاندیز

منطقه شاندیز واقع در ۳۸ کیلومتری غرب شهر مشهد از دیرباز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز به توس از پستی و بلندی ‌های همین منطقه عبور می کرده است.

شاندیز

رودخانه ‌ها و دره ‌های متعدد شاندیز اقلیم متنوع و چشم ‌انداز های زیبایی از طبیعت را به بیننده عرضه می‌کند. درختان و درخچه ‌های غیر مثمر در منطقه شامل چنار، سپیدار، اشن، ارغوان و ارس است و از گونه‌های شاخص حیات‌ وحش آن می‌توان به گوسفند وحشی، گراز، گرگ و … اشاره کرد. همینطور هدهد، توکای سیاه، دم جنبانک و … در فهرست پرندگان این منطقه قرار دارد. رودخانه ‌های پر آب منطقه سبب پراکنش درختان، وجود باغ‌ های انبوه، مناظر متنوع و آب و هوایی مطبوع شده‌اند که همواره مورد استقبال ساکنان شهر مشهد و گردشگران منطقه واقع می‌شود.

سرزمین موجهای آبی

یکی از جاهایی که مردم مشهد و مسافران به تعداد زیاد از آن بازدید می کنند سرزمین موج های آبی است. مجموعه فرهنگی ورزشی پارک آبی با عنوان سرزمین موجهای آبی، بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به لحاظ وسعت و از نظر سرپوشیده بودن و همچنین از حیث امکانات در رده کاملترین پارک های آبی دنیا به شمار می آید.

95040

این مجموعه با فراهم آوردن محیطی امن در خدمت سلامت جسمی و در طول آن سلامت روان تک تک افراد جامعه بوده و بی گمان یکی از قطبهای تفریحی کشور به شمار می آید. بی مثال بودن این مجموعه باعث گشته تا به تجربه ای دلچسب و به یاد ماندنی برای زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا (ع) فراهم آورد.

پارک آبی ایرانیان

در این پارک هیجان موج سواری با تخته را در استخر موجی به بزرگی یک زمین فوتبال، با موج‌هایی به ارتفاع ۵/۳ متر تجربه خواهید کرد. مجموعه پارک آبی سرزمین ایرانیان به وسعت ۱۴ زمین فوتبال است و یکی از بهترین‌هایِ دنیا خواهد بود. شرکت کانادایی White Water Park، بزرگترین طراح پارک های آبی در دنیاست و به عنوان مشاور، پارک آبی SIAM PARK را در اسپانیا به عنوان الگو انتخاب کرده است.

fhfgfhg-620x329

این پارک آبی از پستی و بلندی های طبیعی کوهپایه به عنوان ابزاری برای خلق سرسره ها و تونل های پیچیده متعدد بهره گرفته است. پارک آبیِ سرزمین ایرانیان دو بخش وسیع و مجزا برای آقایان و بانوان دارد که در زمستان نیز قابل استفاده هستند و شما را به همراه همة اعضای خانواده، به تجربه جمعی فوق العاده ای از سرگرمی‌های آبی دعوت می‌کند.

پارک ملت مشهد

بوستان ملت یا پارک ملت پارکی است در غرب شهر مشهد و حاشیه بلوار وکیل آباد. مساحت این پارک ۷۲۰ هزارمترمربع است. پارک ملت بزرگترین پارک مشهد و یکی از زیباترین پارکهای ایران به شمار می‌رود. این پارک دارای شهربازی، تاسیسات ورزشی و فضای سبز بزرگی است.

Mashhad-mellat-park-6

بزرگترین چرخ فلک خاورمیانه در (پارک ملت ) شهر مشهد در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید. این چرخ فلک با ۲۵۰ تن ‏وزن قادر خواهد بود در یک دور کامل ۴۴۸ نفر را به ارتفاع ۸۰ متر بالا ببرد و سرنشینان این چرخ فلک قادر خواهند بود تمام ‏نقاط مشهد را ببینند . گفتنی است چرخ فلک ‏پارک ملت مشهد پس از شهرهای لندن و توکیو سومین چرخ فلک بزرگ دنیا محسوب می شود .

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان

در دامنه کوهی زیبا به نام جهان نما این روستای ییلاقی قرار دارد. این کوه ارتفاعی برابر با ۳۰۸۶ متر داردو این روستا یکی از منطق طبیعی حیات وحش ایران است که در حوالی شهر گرگان قرار گرفته است. این روستا ۸۵ کیلومتر از گرگان و ۶۰ کیلومتر از جنوب کردکوی فاصله دارد.

JAHANNMA (1) JAHANNMA (2)

از جمله آثار تاریخی که قدمتی دیرینه دارند می توان به گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده رضی و مرضیه و برج رادکان غربی اشاره کرد. این روستا فصول معتدلی دارد به نحوی که تابستان ها هوایی معتدل و زمستان ها هوایی سرد در این منطقه حکم فرماست. در پاییز و زمستان روستای جهان نما خالی می شود چرا که دما کاهش می یابد و برف بارش می کند. ارتفاعات، چشمه ها، رودخانه ها و جنگل ها از زیبایی های این منطقه در فصول مختلف هستند.

JAHANNMA (3) JAHANNMA (4)

اگر به این دهکده توجهات لازم بشود روستای دیدنی جهان نما می تواند از بسیاری از مراکز توریستی پیشی بگیرید. چرا که به دلیل داشتن چشم‌اندازهای زیبا و مشرف به تمامی نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و سایر روستا ها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب و نزدیکی به کردکوی با فراهم آوردن امکاناتی چند می تواند این مهم را محقق سازد.

JAHANNMA (5) JAHANNMA (10)

همان طور که اشاره شد این روستا درون منطقه حفاظت شده قرار دارد و همین باعث شده است تا در فصولی که هوای قابل تحملی در این روستا موجود باشد گردشگران به صورت فردی یا گروهی به کوهنوردی در این منطقه بپردازند. جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ و جانوران وحشی و برج تاریخی رادکان از منابع اکوتوریستی استان گلستان است که در حدود این روستا می باشد.

JAHANNMA (9) JAHANNMA (8)

همین امر می تواند این روستا را به قطب گردشگری استان تبدیل کند. جنگل جهان نما هم از دیگر جاذبه های گلستان می باشد. این منطقه حفاظت شده نامش را از روستا گرفته و مهم ترین بخش آن در کردکوی گلستان قرار دارد. ارتفاع این مناطق از ۶۰۰ متر شروع می شود و به ۳۰۰۰ متر نیز می رسد. پوشش گیاهی متنوع به خاطر آب و هوای مناسب در این منطقه وجود دارد. درختان پهن برگ به همراه علفزار، بوته زار به همراه ارس و درختچه های پهن برگ از انواع پوشش گیاهی این منطقه هستند.

JAHANNMA (6) JAHANNMA (7)

راش، ممرز، بلند مازو، آزاد، سرخدار، نمدار، ارس، زرشک، تمشک، گل گاو زبان، درمنه، مریم گلی، قاصدک و نسترن گونه های گیاهی ارزشمند این مناطق هستند. حیات وحش منطقه جهان نما به تبع تنوع زیستی ارزشمند منطقه قابل توجه بوده و مناطق مرتفع و کوهستان نظیر چلستان، شاه پسند، تلمبار، کل گله، پیرزن و در کل از بهترین زیستگاه های حیات وحش به شمار می آید. خرس، مرال، شوکا، پلنگ، خوک وحشی، گرگ، گربه جنگلی، عقاب طلایی، کبک دری از جمله وحوش موجود در این منطقه می باشند.

JAHANNMA (12) JAHANNMA (13)

وجود پرندگانی نیز بر اهمیت این منطقه افزوده است. کوه های مهمی در این حوالی یافت می شود که دوکالی درغرب، شاه‌پسند، کالت و چلستان در مرکز، زبله، تلمبار و لنده کوه در شرق بوده و دره‌ های مهم آن شامل مغزی در غرب، جلینک بلینگ در جنوب، سفید دره در مرکز و ترکت در شمال می باشد. به تازگی به دلایلی آب چشمه های این منطقه کاهش یافته است.

JAHANNMA (11)

از این چشمه ها می توان به نخودچشمه، سرخ چشمه، پیرزن چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوکش، والدیگاه، امام وردی، چهار سرا، چشمه های اطراف محلات جلینگ بلینگ، حاجی آباد، مراد چشمه، تاجین چشمه و چشمه آبگرم زیارت اشاره کرد. در این منطقه رودخانه ای در جریان است که چهارباغ نام دارد و هم چنین مسافرین زیادی در تابستان از آن بازدید می کنند.

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


ir3009-1

یکی از مناطق طبیعی و پدیده باور نکردی به نام چملی گول در تکاب می باشد.چمن متحرک که هم بی نظیر و هم زیبا می باشد و پدیده تفریحی مناسب و خیلی فوق العاده ای می باشد.

ولی به دلیل نبود امکانات رفاهی و جاده مناسب این طبیعت زیبا برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته است و همین امر باعث شده گردشگران به این منطقه سفر نکنند البته کسانی که از این منطقه دیدن کردن خیلی راضی بودن و این پدیده بی نظیرترین در جهان می باشد.

این پدیده عجیب به نام «چملی گول» که به زبان محلی آن منطقه نام گذاری شده است و یعنی «جزیره ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک,این طبیعت تشکیل شده از قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده و فضای زیبایی را بوجود آورده است.

ir3009

ir3009-3

این جاذبه منحصر به فرد حدودا به طول ۱۰۰ متر مربع می باشد و با وزیدن باد صحنه را زیبا تر می کند اگر بخواهیم کل مساحت برکه را بگویم حدود یک هکتار می باشد .

زیبایی این طبیعت در اطراف این برکه هم مناسب می باشد وجود چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا طبیعت مناسبی بوجود آورده است.در زمستان هم اگر به این منطقه سفر کنید و از این طبیعت زیبا بازدید کنید میبینید که این چمن ها هنوز سبز هستند و سرمای زمستان هم به سبزی این چمن ها تاثیر ندارد.

ir3009-2

این منطقه تفریحی و گردشگری در روستای ویر در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شرق شهر تکاب ,آذربایجان غربی می باشد که وقتی با فاصله از مکان دیدن کنید جاذبهء فوق العاده ای دیده می شود که به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست زیبایی خاصی را پدید می آورد.

دیگر زیبایی این دریاچه یا برکه را می توان وجود مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار گفت و همچنین عمق این برکه ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده شده و بسیار بدیع و منحصر به فرد می باشد .

ادرس دقیق این برکه دیدنی “: روستای ویر در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شرق شهر تکاب ,آذربایجان غربی می باشد که برای رفتن باید از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای «ویر» می رسد و چمن در این روستا قرار دارد.

ir3009-4مکانه

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


1__hamgardi_BamSabz_8

یکی از مناطق دیدنی و جذاب رامسر تله کابین می باشد که یکی از مناطق توریستی و فراموش نشدنی می باشد زیرا این تله کابین بین جنگل و دریا قرار گرفته و منظره زیبایی دارد.

مجتمع تفریحی تله کابین رامسر که امکانات تفریحی مناسب و جذابی دارد در ۵ کیلومتری غرب رامسر قرار دارد که به نام مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز هم معروف است.

وجود سوئیت های شیک و عالی در جنگل مجتمع تفریحی تله کابین رامسر هم مناسب برای کسانی که برای چند روز مسافرت برای شمال و برای ارامش و دور از شلوغی و دود تصمیم دارند مناسب می باشد.

1__hamgardi_BamSabz_9

1__hamgardi_BamSabz_6

1__hamgardi_BamSabz_5

وجود بازی ها برای کودکان نظیره:چرخ و فلک زمینی ,قطار کرم میوه ,ماشین کوهستان ,سفینه ,ستاره دریایی , فنجان چای,ماشین برقی ,ترامپولین و چند بازی دیگر که میتوان کودکانتان را حداقل در دو روز هم آنها را سرگرم بازی کنید.

telecabinramsar-shahrbazi_safineh_024

زیپ لاین رامسر یکی از پر هیجان ترین قسمت ها این مجموعه تفریحی می باشد که خصوصا برای خانم ها خیلی ترسناک بوده زیرا علاقه مندا بعد از طی کردن هر زیپ از روی پل معلق باریک چوبی رد میشن و همین باعث ترس و هیجان بالایی می شود.

1__hamgardi_BamSabz_7

همچنین دارا بودن مرکز خرید و رستوان و کافی شاپ می باشد که می توان به راحتی غذا سفارش داد و هم در محوطه کافی شاپ صرف کرد و هم در محوطه باز جنگل

1__hamgardi_1

 

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


ir3002

یکی از مناطق گردشگری استان خوزستان شهرستان بهبهان با وجود نرگس زارهای زیبا می باشد این شهرستان که مملو از نرگس زارها می باشد و در زمان گرمای ملایم پاییز و زمستان این منطقه آماده برداشت می شوند.

این منطقه زیبا که ثبت ملی شده است یکی از مناطق دیدنی و تفریحی ایران محسوب می شود.این منطقه زیبا در شهرستان بهبهان باعث شده است در فصل زمستان گردشگران را به سمت خود بکشاند هم گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی برای دیدن این منطقه به بهبهان سفر میکنند.

ir3002-1

بوی خوش و عطر آگین گل های نرگس و همجنین زیبایی خاص این گل به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده که هر فردی را به سمت خود جذب میکند.

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


یکی از غار های زیبا غرب کشور را اگر بخواهیم معرفی کنیم غار کرفتو می باشد این غار جذاب که در ۷۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دیواندره می باشد.این غار که بدون ابزار دستی توسط انسان ایجاد شده است.

این غار که در شهرستان سقز می باشد و یکی از غارهای آهکی و طبیعی می باشد و زیبایی های دارد که برای گردشگران بسیار خاص می باشد ,غار کرفتو که درون آن اتاق هایی تو در تو، راهرو و دالان عبوری بوجود آمده که شهرت خاصی بین غار های بوجود آمده طبیعت می باشد.

ir2147-1

ir2147-2

در گذشته برای بالا رفتن و تماشای غار که حدود ۲۵ متر ارتفاع داشت و برای بالا رفتن راهی نسبتا سخت و دشواری بود و با استفاده از نرده های چوبی و سنگی گردشگران و علاقه مندان به تفریح برای دیدن این مسافت را طی می کردند.

اگر نام این غار برای شما نا آشنا می باشد اما در شهرستان دیواندره شنیده اید که غار زیبایی دارد باید گفت که همین غار می باشد زیرا بعضی از گردشگران این غار را با نام معبد الهه یونانی می شناسند ,زیرا بر در یکی از اتاق های درون غار کتیبه ای وجود دارد که در حال حاظر هم صدمه دیده است و به خوبی واضع نمی باشد که در این کتیبه آمده است: «این خانه هراکلس است، هر کس در ان وارد شود در امان است.»که به اعتقاد بعضی از کارشناسان گفته می شود این غار برای سکونت موقت سلوکیان که ذر زمان حرکت به سمت ایران بوده است می باشد.

ir2147-3

اگر قصد سفر و دیدن این غار را در برنامه تفریحی خود دارید باید طی برنامه ریزی که دارید از مسیر های چون:

۱-استان کردستان: از سنندج تا شهر دیواندره ۹۵کیلومتر مسافت دارد که سپس از دیواندره به سمت سقز و بعد باید حدود ۳۷ کیلومتر، یک سه راهی در سمت راست وجود دارد که به سه راهی تکاب معروف می باشد که در این مسیر با تابلو های راهنمایی به سمت غار کرفتو مواجه می شوید و طی مسافتی ۳۳ کیلومتر دیگر به محل غار کرفتو می رسید.

۲-تهران – زنجان:اگر از تهران قصد رفتن به این غار را دارید باید طی برنامه ریزی بروید و قبل از حرکت تصمیم بگیرید .شما می توانید از تهران تا زنجان که اتوبان می باشد و حدود ۲۰۰ کیلومتر است سپس به طرف غار کرفتو که تهران تا دیواندره ۵۲۰ کیلومتر و تا غار کرفتو ۵۹۰ کیلومتر مسافت می باشد.

غار کرفتو

ir2147-5

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


سواحل زیبای مکران

کمتر کسانی به سیستان و بلوچستان سفر کرده اند این شهر در جنوب غربی ایران سواحل زیبایی دارد به نام مکران,در گذشته هم با نام مکوران معروف بوده است.

این سواحل که همسایه یا جنوب غربی پاکستان و در طول خلیج عمان می باشد ,کوه های بسیار زیبا در کنار ساحل دیده می شود که زیبایی خاصی را بوجود آورده است,این کوه های خشک و دیدنی در مکران باعث شده که منظره زیبایی بوجود آورد.

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

مکران در آمدی از نیشکر و یک گونه شکر سفید معروف به پانیذ می باشد که برای مردم این شهر در آمدی شده است,سیستان بلوچستان از نظری خیلی مهم می باشد زیرا مکران جز یکی از محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق می باشد.

اما این سواحل زیبا ناشناخته مانده و گردشگران خاصی به این منظقه سفر می کنند ,ولی اگر سواحل زیبای مکران را تماشا کنید حتما در ذهن شما می ماند زیبایی این ساحل که در کمترین زمان برای سفر نیم روزه به این منطقه می خواهد.

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

سواحل زیبای مکران

  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان


گردشگری، آثار باستانی، جاذبه‌های دیدنی استانهای ایران

گردشگری، آثار باستانی، جاذبه‌های دیدنی استانهای ایران

آذربایجان شرقی

وجود کوهستان های زیبا و سر به فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای فرح بخش، باغ های پرمیوه و ییلاق های سرسبزش، دریاچه های پرموج و تفرج گاه های روح پرور، استخرها، آسیاب ها و روستاهای دل انگیز، همه و همه استان آذربایجان شرقی را به یکی از زیباترین مناطق ایران و یکی از بهترین مناطق برای گردشگری به خصوص در فصول گرم تبدیل کرده است.

شهرهای استان آذربایجان شرقی
میانه . مرند . مراغه . کلیبر . اهر . تبریز . جلفا . سراب .

آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با وسعت 43660 کیلومتر مربع در شمال غرب کشور ایران قرار دارد و از جمله کهن ترین استان های ایران می باشد. مرکز این استان شهر ارومیه است و شهرهای تابعه این استان: خوی، ماکو، سلماس، سردشت، مهاباد، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان، تکاب، شاهین دژ و سیه چشمه (چالدران) می باشد.

شهرهای استان آذربایجان غربی
مهاباد . ماکو . نقده . چالدران . ارومیه . اشنویه . بوکان . تکاب . خوی . سردشت .

اردبیل

استان اردبیل

استان اردبیل در شمال غربی فلات ایران، با بیش از 18 هزار و 50 کیلومتر مربع، یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. این استان از شمال به رود ارس، دشت مغان و بالهارود در جمهوری آذربایجان، از شرق به رشته کوه های طالش و بغرو در استان گیلان، از جنوب به رشته کوه ها، دره ها و جلگه های به هم پیوسته استان زنجان و از غرب به استان آذربایجان شرقی محدود است.

شهرهای استان اردبیل
مشکین شهر . نمین . کوثر . گرمی . اردبیل . خلخال . سرعین .

اصفهان

استان اصفهان با مساحتی حدود ۱۰۵۹۳۷ کیلومتر مربع در مرکز ایران واقع شده و از شمال به استان‌های مرکزی، قم و سمنان، از جنوب به استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد، از غرب به استان‌های لرستان و چهارمحال بختیاری و از شرق به استان های یزد و خراسان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، اصفهان دارای 17 شهرستان، 60 شهر، 37 بخش و 116 دهستان و مرکز آن شهر اصفهان است.

شهرهای استان اصفهان
قمصر . نیاسر . نایین . نطنز . کاشان . گلپایگان . آران و بیدگل . اردستان . اصفهان . خوانسار . سمیرم . شهرضا . شاهین شهر .

ایلام

استان ایلام با مساحتی حدود 19086 کیلومتر مربع در یک منطقه کوهستانی و مرتفع واقع شده است. این استان در غرب و جنوب غربی کشور در میان رشته کوه های کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس قرار دارد و از شمال به کرمانشاه، از جنوب به خوزستان، از شرق به لرستان و از غرب به کشور عراق محدود شده است. ایلام به لحاظ آب و هوایی دارای ویژگی های خاصی نسبت به دیگر مناطق کشور است.

شهرهای استان ایلام
ایلام . ایوان . دهلران . دره‌شهر . شیروان‌وچرداول .

بوشهر

بوشهر از استان‌های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. این استان با مساحتی حدود ۲۷۶۵۳ کیلومتر مربع؛ از شمال به استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خلیج فارس محدود است. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ششصد کیلومتر مرز دریایی دارد و از اهمیت راهبردی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.

شهرهای استان بوشهر
کنگان . بوشهر . برازجان . تنگستان . جم .

تهران

استان تهران با 18909 کیلومتر مربع مساحت و 2/1 درصد مساحت کل کشور ایران از آن جهت از دیگر استان های کشور متمایز است که مرکزیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آن مستقر است. تهران، استانی با 13 شهرستان شامل؛ تهران، شهریار، کرج، رباط کریم، ساوجبلاغ، نظرآباد، ورامین، اسلامشهر، شمیرانات، ری، دماوند، فیروزکوه و پاکدشت و دارای 43 شهر و 1358 آبادی دارای سکنه می باشد.

شهرهای استان تهران
فیروزکوه . ورامین . کرج . تهران . دماوند . ری . شهریار .

چهار محال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۵۳۲ کیلومتر مربع در بخش مرکزی کوه های زاگرس واقع شده است. از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به کهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی کشور، استان چهار محال و بختیاری دارای ۶ شهرستان ۲۴ شهر و ۱۵ بخش و ۳۴ دهستان می‌باشد.

شهرهای استان چهار محال و بختیاری
فارسان . لردگان . کوهرنگ . اردل . بروجن . شهرکرد .

خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی در گستره پهناوری در شرق ایران واقع شده؛ از شمال با استان خراسان رضوی، از جنوب با سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به طول 330 کیلومتر با کشور افغانستان هم مرز است. استان خراسان جنوبی دارای 5 شهرستان به نام های بیرجند، قاین، نهبندان، سربیشه و سرایان می باشد. مرکز استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند است.

شهرهای استان خراسان جنوبی
فردوس . قائنات . نهبندان . بیرجند . درمیان . سرایان . سربیشه .

خراسان رضوی

استان خراسان رضوی؛ بزرگ ترین قطب توریسم مذهبی جمهوری اسلامی ایران است که بناهای آرامگاهی، بیش ترین و مهم ترین چشم انداز معماری این منطقه را تشکیل می دهند. مجموعه های آرامگاهی؛ بناهایی هستند که طی سالیان طولانی بر روی مدفن و مزار شخصیت‌های مذهبی و محبوب شکل گرفته اند و معمولا شامل حرم، ‌مساجد، مدارس، کتاب خانه ها، کاروان سراها، آب انبارها، خانقاه ها و فضاهایی از این قبیل می شوند.

شهرهای استان خراسان رضوی
قوچان . مشهد . نیشابور . کاشمر . تربت‌جام . تربت‌حیدریه . خواف . درگز . سبزوار . سرخس . شیروان .

خراسان شمالی

استان خراسان شمالی با مساحتی حدود ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع از ۶ شهرستان بجنورد (مرکز استان)، شیروان ،اسفراین، مانه و سملقان ،جاجرم و فاروج تشکیل شده است. این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد.

شهرهای استان خراسان شمالی
فاروج . قاضی . لوجلی . گرمه . پیش قلعه . آشخانه . اسفراین . بجنورد . حصار گرمخان . درق . راز . شیروان . صفی آباد .

خوزستان

استان خوزستان با مساحت 64236 کیلومتر مربع، در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به استان لرستان، از شمال شرقی به استان اصفهان، از شمال غربی به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استان های چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می شود. استان خوزستان دارای 16 شهرستان و 29 شهر می باشد.

شهرهای استان خوزستان
ماهشهر . مسجدسلیمان . آبادان . اندیمشک . اهواز . ایذه . بهبهان . خرمشهر . دزفول . دشت آزادگان . رامهرمز . شوش . شوشتر . شادگان .

زنجان

استان زنجان یکی از استان های با اهمیت ایران است که در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده و از نظر ارتباط به دلیل استقرار بر محور ترانزیتى، نقطه ارتباطی مرکز با غرب و شمال غربی ایران به شمار می آید. مهمترین آثار تاریخی و باستانی استان زنجان شامل گنبد باشکوه سلطانیه، بازار زنجان، مجموعه رختشویخانه، مسجد جامع زنجان، مقبره قیدار نبی در خدابنده، آرامگاه احمد زهرنوش و امامزاده زیدالکبیر در ابهر است.

شهرهای استان زنجان
ابهر . خدابنده . زنجان .

سمنان

استان سمنان با 95815 کیلومتر مربع وسعت، یکی از استان های وسیع ایران به شمار می آید. این استان از شمال به استان های مازندران و گلستان، از جنوب به استان اصفهان، از مغرب به استان های تهران و قم و از مشرق به استان های خراسان شمالی و رضوی محدود شده است. این استان به خاطر موقعیت جغرافیایی، دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی و خشک است و به دلیل محدودیت‌های آب و خاک، از موقعیت کشاورزی مطلوبی برخوردار نیست.

شهرهای استان سمنان
گرمسار . دامغان . سمنان . شاهرود .

سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187502 کیلومتر مربع، در جنوب شرقی ایران واقع شده است. این استان پهناور در سمت شرق با کشور پاکستان 900 کیلومتر و با کشور افغانستان 300 کیلومتر مرز مشترک و در جنوب با دریای عمان به طول تقریبی 270 کیلومتر مرز آبی دارد. این استان از شمال و شمال غرب با خراسان جنوبی و از غرب با استان کرمان و هرمزگان همجوار است. استان سیستان و بلوچستان به لحاظ وسعت از بزرگ ترین استان های کشور به حساب می آید. این استان از دو ناحیه تشکیل یافته که از لحاظ طبیعی با یکدیگر کاملاً متفاوتند.

شهرهای استان سیستان و بلوچستان
نیکشهر . چابهار . ایرانشهر . خاش . زاهدان . زابل .

فارس

استان فارس یکی از کهن ترین مناطق ایران است. وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب، غارهای طبیعی، تنوع ناهمواری ها، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی، دریاچه ها، رودخانه ها و ... علاوه بر آثار بازمانده از ایران پیش از اسلام که جزء میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که توانایی جذب هر فرد علاقه مندی را از نقاط مختلف دنیا دارند. تاریخ ایران زمین، از هر جهت با تاریخ فارس گره خورده است.

شهرهای استان فارس
فیروزآباد . مرودشت . کازرون . جهرم . شیراز .

قزوین

استان قزوین از استان‌های شمال غربی ایران است که در سال ۱۳۷۵ از استان تهران جدا شد و به همراه تاکستان از استان زنجان، تشکیل استان تازه‌ای به نام استان قزوین را داد. این استان از شمال با استان های مازندران و گیلان، از غرب با زنجان، از جنوب با همدان و مرکزی و از شرق با تهران همسایه است. استان قزوین بر پایه آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۵ شهرستان قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، آبیک و الوند است.

شهرهای استان قزوین
قزوین . بوئین زهرا . تاکستان .

قم

استان قم

استان قم با وسعتی معادل 14631 کیلومتری مربع در مرکز کشور واقع شده و مرکز آن شهر قم است. استان قم از شمال به وارمین و شهر ری از استان تهران و ساوه از استان مرکزی، از جنوب به شهرستان‌های محلات و دلیجان از استان مرکزی و کاشان از استان اصفهان و کویر نمک و از غرب به شهرستان‌های آشتیان و تفرش از استان مرکزی محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1375، این استان دارای یک شهرستان، 4 بخش، یک شهر، 9 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه بوده است.

شهرهای استان قم
قم . کهک . جعفریه . دستجرد .

کردستان

نقشه استان کردستان

استان کردستان با مساحت 28 هزار کیلومتر مربع؛ در غرب ایران و از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه، از شرق به استان های همدان و زنجان و از شرق به کشور عراق محدود است. این استان دارای 9 شهرستان، 23 شهر، 26 بخش و 83 دهستان می باشد. بانه، بیجار، سقز، سنندج، دیواندره، کامیاران، قروه، مریوان و سروآباد از مهمترین شهرهای استان کردستان هستند.

شهرهای استان کردستان
قروه . مریوان . کامیاران . بیجار . بانه . دیواندره . سقز . سنندج .

کرمان

استان کرمان از مناطق عمده باستانی کشور است که سابقه اسکان و زندگی در آن به هزاران سال قبل و همزمان با مهاجرت نخستین اقوام آریایی به ایران باز می گردد. در متون تاریخی یونان که از آریایی ها و سلاطین هخامنشی آنان سخن به میان آورده، از کرامان و سکران و سیستان به عنوان ساپراپ ها و ایالات شرقی ایران نام برده شده است. در دوره هخامنشیان جاده شاهی و راه ابریشم از استخر و شهر پارسه (پرسپولیس) به یزد و کرمان و سیستان ادامه داشت و تا هندوستان کشیده می شد.

شهرهای استان کرمان
ماهان . کرمان . بم . راین .

کرمانشاه

استان کرمانشاه با جمعیتی در حدود 1900000 نفر در حاشیه غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال به کردستان، از شرق به همدان، از جنوب شرق به لرستان، از جنوب به ایلام و از غرب به کشور عراق منتهی می شود. این استان، یکی از استان های شگفت انگیز ایران است تا به آن حد که لقب "هندوستان ایران" را به آن داده اند. این استان علی رغم وسعت نه چندان پهناورش، دارای ۳منطقه آب و هوایی کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

شهرهای استان کرمانشاه
قصرشیرین . کنگاور . کرمانشاه . گیلانغرب . پاوه . اسلام‌آبادغرب . دالاهو . سرپل ذهاب .

کهکیلوییه و بویر احمد

منطقه‌ای که امروزه به نام کهگیلویه و بویراحمد از آن یاد می شود، سرزمینی است باستانی اما ناشناخته که رازهای بسیار در سینه دارد. آثاری که در تل خسرو، تل مهره‌ای و دیگر نقاط یافت شده‌اند گویای این واقعیت است که این منطقه قبل از ورود آریایی‌ها دارای سکنه و تمدن بوده است. سپس با مهاجرین و شاید مهاجمین (؟) آرایی درآمیخته و قسمت اعظم خاک ایالت مهم انشان را تشکیل داده است.

شهرهای استان کهکیلوییه و بویر احمد
قلعه رئیسی . لنده . لیکک . چرام . یاسوج . گچساران . گراب سفلی . باشت . دهدشت . دوگنبدان . دیموشک . سی سخت .

گلستان

استان گلستان با بیش از 20000 کیلومتر مربع وسعت؛ از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به استان سمنان، از غرب به استان مازندران و از شرق به استان خراسان محدود شده است. بخش بیشتر استان گلستان آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای دارد ولی جلگه گرگان به لحاظ مجاورت با صحرای ترکمنستان، دوری از دریا و کاهش ارتفاعات، آب و هوای نیمه بیابانی و گرم دارد.

شهرهای استان گلستان
مینودشت . نوکده . کردکوی . گنبد کاووس . گرگان . آزادشهر . بندرگز . بندرترکمن . رامیان . علی‌آباد .

گیلان

گیلان یکی از استان های شمالی ایران است که 14711 کیلومتر مربع وسعت دارد. رشته کوههای البرز، همانند دیواری در غرب و جنوب گیلان کشیده شده است؛ به همین سبب، آب و هوای گیلان، معتدل و در اکثر نقاط دارای رطوبت بالایی است. گیلان مرطوبترین ناحیه کشور است و سالانه بیش از 2000 میلیمتر باران دارد. بخش وسیع گیلان جلگه ای و مابقی کوهستانی است.

شهرهای استان گیلان
فومن . لاهیجان . ماسوله . آستانه اشرفیه . آستارا . بندر انزلی . تالش . رودبار . رشت . سیاهکل .

لرستان

استان لرستان یکی از استان های غربی کشور است که از سمت شمال با استان های همدان و مرکزی، از شرق با اصفهان، از جنوب با خوزستان و از غرب با کرمانشاه و ایلام همسایه است. بر اساس تقسیمات کشوری؛ در سال 1381 استان لرستان با مساحت 280640 کیلومتر مربع، دارای 9 شهرستان با نام های الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دلفان، دورود، کوهدشت، ازنا، پل دختر و سلسله می باشد.

شهرهای استان لرستان
کوهدشت . پل‌دختر . الیگودرز . ازنا . بروجرد . خرم‌آباد . دلفان . درود . سلسله .

مازندران

استان مازندران با ۲۴۰۹۱ کیلومتر مربع مساحت از استان‌های سرسبز شمال فلات ایران است و در کرانه دریای مازندران قرار دارد. این استان در غرب استان گرگان و مشرق استان گیلان می‌باشد و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و قزوین هم مرز است. دریای مازندران نیز مرز شمالی این استان را کاملا در بر گرفته است. مازندران از استانهای کهن ایران است که مطالعات باستان شناسی در غارهای کمربند و هوتو در بهشهر، زیست انسانی را در این استان در حدود 9500 پیش از میلاد تخمین می زند.

شهرهای استان مازندران
قائم‌شهر . محمودآباد . نور . نوشهر . نکا . چالوس . آمل . بهشهر . بابل . بابلسر . تنکابن . جویبار . رامسر . سوادکوه . ساری .

مرکزی

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود شده است. این استان با مساحتی حدود 29000 کیلومتر مربع دارای ۸ شهرستان، ۱۵ بخش، ۱۹ شهر، ۶۰ دهستان و ۱۳۹۴ آبادی دارای سکنه است. مرکز این استان شهر اراک و شهرهای مهم این استان عبارت‌اند از: خمین، ساوه، محلات، دلیجان، تفرش، شازند، آشتیان و ازنا.

شهرهای استان مرکزی
محلات . کمیجان . آشتیان . اراک . خمین . دلیجان . ساوه . شازند .

هرمزگان

استان هرمزگان با وسعت حدود 71193 کیلومتر مربع؛ معادل 3/4 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در جنوب کشور قرار گرفته و از شمال به استان کرمان، از جنوب به آبهای نیلگون خلیج فارس، از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از غرب به استانهای فارس و بوشهر محدود شده است. استان هرمزگان دارای 11 شهرستان، 21 مرکز، 29 بخش، 76 دهستان و 1908 آبادی دارای سکنه است.

شهرهای استان هرمزگان
قشم . کیش . بندر کنگ . بندرلنگه . بندرعباس . جزیره هرمز .

همدان

استان همدان به وسعت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع؛ یکی از استانهای بزرگ غربی کشور است. این استان از لحاظ وسعت و تنوع پتانسیلهای گردشگری از مهمترین مناطق کشور بوده و از لحاظ قدمت آثار باستانی نیز کم نظیر می باشد. دربر داشتن مهمترین آثار باستانی دوره مادها و کشف نزدیک به ده کتیبه ی هخامنشی در همدان این منطقه را از لحاظ پژوهشهای باستانشناسانه بسیار حائز اهمیت کرده است. استان همدان از لحاظ طبیعت گردی...

شهرهای استان همدان
ملایر . نهاوند . همدان . کبودرآهنگ . اسدآباد . تویسرکان . رزن .

یزد

استان یزد

استان یزد در قسمت مرکزی فلات ایران قرار دارد و دارای نُه شهرستان، نوزده شهر، هفده بخش و چهل و سه دهستان می باشد. این استان با استانهای اصفهان، فارس، خراسان رضوی و شمالی و کرمان همجوار است. بخش بزرگی از مساحت این استان را قسمتهایی از کویرهای مختلف پوشانده؛ به همین دلیل نوسان درجه حرارت در زمستان و تابستان و حتی در شب و روز بسیار زیاد است به طوریکه حداکثر حرارت 45 درجه سانتیگراد بالای صفر و حداقل 20 درجه سانتیگراد زیر صفر در نوسان است.

شهرهای استان یزد
مهریز . میبد . یزد . ابرکوه . اردکان . بافق . تفت . صدوق . طبس .
  • آرزو مصطفوی
۲۸
آبان

گردشگری در ایران-گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. هر چند که در سال‌های اخیر گردشگری شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. به کسی که گردشگری می‌کند گردشگر، سیاح یا توریست گفته می‌شود.واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط اقدام به مسافرت کردن نمودند. از زمانی که مردم توانایی مالی بیشتری پیدا کردند و عمرشان طولانی‌تر شد، این امر ممکن شد.

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص. به طور مثال برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت. گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

گردشگری در ایران,گردشگری درایران,مکان های گردشگری در ایران

گردشگری در ایران به مجموعه امکانات گردشگری از جمله بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، طبیعت، حمل و نقل، هتل‌داری و ... گفته می‌شود.


گردشگری در ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی،گردشگری در ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه‌ پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.در سال 2008، در حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند و این در حالی است که در این سال ۸۴۲ میلیون جهانگرد در دنیا سفر کرده‌اند.

به نظر کارشناسان،صنعت گردشگری در ایران از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل کم رونق بودن صنعت گردشگری در ایران می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.یکی دیگر از دلایل کم رونق بودن گردشگری در ایران بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز انتشار اخبار نادرست و منفی از ایران، محدودیت‌هاى اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.

در مقایسه گردشگری ایران با برخی کشورها،ایران نتوانسته‌است کارنامه موفقی را در این زمینه از خود برجای بگذارند. به طور مثال تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی، حدود ۱۵ میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدار کردند.این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده‌است.


گردشگری در ایران,گردشگری درایران,مکان های گردشگری در ایران

گردشگری در ایران-صنعت گردشگری بر خلا‌ف بخش‌های اقتصادی دیگر از مجموعه‌ای از ارایه کنندگان خدمات شامل دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردانی، عاملا‌ن حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، هتل‌ها، مهمان‌سراها و مهمان‌پذیرها، متصدیان جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها، فروشگاه‌های محصولا‌ت صنایع دستی، اقلا‌م سوغاتی، پوشاک، کفش، اشیا چرمی‌و سایر اقلا‌م مورد علا‌قه گردشگران است.



تنوع فعالیت‌های مربوط به صنعت گردشگری باعث شده است تا رونق این بخش، اثرهای اقتصادی بالا‌یی را برای اقتصاد کشور در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی ایجاد کند. علا‌وه بر این مطالعات انجام شده نشان داده‌اند توسعه این صنعت نقش مؤثری در کاهش بیکاری و همچنین بهبود توزیع درآمد و افزایش درآمدهای دولت دارد. این موضوع به خصوص از آن جهت که در کشور ما بیکاری به عنوان اصلی‌ترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است لازم است روز به روز به صورت جدی تری مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.



گردشگری در ایران,گردشگری درایران,مکان های گردشگری در ایران


موانع اصلی در توسعه گردشگری در ایران:

گردشگری در ایران-اگرچه توسعه و گسترش ایرانگردی و جهانگردی به منظور استفاده هرچه بیشتر از مزایای متعدد آن اجتناب ناپذیر است ولی مشکلات و تنگناهای متعدد در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران نباید از نظرها دور بماند برخی از این مشکلات عبارتند از:

-فقدان یک برنامه جامع و استراتژیک و همچنین مشخص نبودن هدفها و سیاستهای صنعت گردشگری در ایران در قالب یک برنامه اجرایی.

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،توسعه نیافتگی سواحل خلیج فارس و امکانات مناسب دریایی (باغهای دریایی – پارکهای آبی و جزایر توریستی و...)


-فقدان وزارتخانه توریسم و گردشگری در ایران


-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،فضای نامساعد تبلیغاتی برای مخدوش کردن چهره ایران و انزوای ایران در سطح بین‌المللی

-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،عدم تطبیق و هماهنگی فرهنگ جهانگردان برخی از کشورهای خارجی با فرهنگ اسلامی

-‌فقدان نیروی انسانی کار آزموده و متخصص امور جهانگردی در دفاتر گردشگریدر ایران و بی‌اطلاعی و بی‌تجربگی کادر شاغل در موسسات جهانگردی (از قبیل خدمتگزاران هتلها، کارکنان آژانس و راهنمایان جهانگردی)

- عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به علت عدم سودآوری، اقدامات سلیقه‌ای و محدودکننده از سوی برخی مقامات غیرمسئول و...


-یکی دیگر از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران،ناهماهنگی در همکاری بین سازمانها و ارگانهای دولتی که در بهبود وضع جهانگردی مؤثرند.


- تصمیم گیریهای منفک سازمانها - کمبود نیروی متخصص



- نبود امکانات اولیه مثل اقامتگاههای مناسب وامکانات بدیهی و ضروری


- تعدد مراکز تبلیغاتی و نداشتن سیستم واحد در تبلیغات و بازاریابی - فقدان یک شبکه ماهواره ای به زبان انگلیسی مختص تبلیغات جهانی در زمینه گردشگری در ایران -عدم استفاده از کارشناسان مجرب و آشنا به صنعت جهانگردی


- عدم شرکت فعال در نمایشگاههای بین المللی خارج از کشور



-نیاز به تغییر نگرش فرهنگی مدیران، سیاستگذاران و مردم به مقوله گردشگر و گردشگری و پذیرش آن به عنوان یک اصل فرهنگی و نه اقتصادی، گردشگر هزاره سوم به مفهوم حقیقی گردشگر است و قواعد و قوانین کشوری همچون ایران را می‌پذیرد. جهانگرد امروز برای جهانگردی خود یک خط سیر مشخص دارد و شرطی همچون حفظ حجاب نمی‌تواند دلیلی برای حذف ایران از فهرست کشورهای مورد نظر جهانگرد باشد.

عمده مشکل ایران در حوزه گردشگری، مربوط به مسائل اجرایی و مدیریتی است که اگر دیدگاه جهان بینی خود را گسترش دهیم مبحث اقتصادی این صنعت نیز حل خواهد شد.

با توجه به این مطالب، این پژوهش تلاش دارد که نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران اقدام نموده و ضمن شناسایی موثرترین عوامل، راهکارهای لازم و اساسی در توسعه و رشد را جهت استفاده متولیان و بخشهای خصوصی و دولتی صنعت جهانگردی ارایه دهد.

  • آرزو مصطفوی